مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

یکشنبه 08 – اگست

 

روزنامه ی ویسا درمطلبی درمورد رویا های ایران در منطقه به خصوص در افغانستان سخن زده است.

این روزنامه گفته است که ایران اندیشه تسلط بر افغانستان را بر سر می پروراند.

روزنامه گفته است که رییس جمهور ایران در اجلاس رهبران کشورهای افغانستان، ایران و تاجکستان گفته است که با خروج نیروهای ناتو از افغانستان نیروهای آنان و تاجکستان می توانند جای ناتو را پر کنند که این خود نشاندهنده سیاست ها و آمال ایرانی ها است.

روزنامه درجای دیگری درمورد مبارزه با فساد اداری در افغانستان مطلبی را به نشر رسانده و از اداراتی انتقاد کرده است که موازی با حکومت افغانستان به رهبری امریکا در افغانستان فعالیت می کنند.

مقاله نویس در ادامه گفته است که احتمال می رود تصمیم دولت افغانستان برای تحت کنترول آوردن اداره مبارزه با جرایم حساس با واکنش های رو به رو شود وحتی مسله ی تیره شدن روابط افغانستان با امریکا نیز در این میان متصور است.

 

روزنامه دولتی انیس بخش های از اظهارات تازه رئیس جمهور کرزی را درمورد عملکرد دولت افغانستان و نیاز به حمایت از آن در صفحه اول خود به نشر رسانده است.

روزنامه به نقل از رئیس جمهور کرزی نوشته است که جامعه جهانی باید به حاکمیت ملی افغانستان احترام بگذارد.

روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود در مورد ضرورت به همکاری منطقوی در حل بحران منطقه و به ویژه مشکلات افغانستان نیز سخن زده است.

این روزنامه با اشاره به برگزاری اجلاس سه جانبه افغانستان، ایران و تاجکستان گفته است که طرح مقابله مشترک با تروریزم و افراط گرایی تضمین ثبات منطقوی است و باید این طرح به صورت درست تهیه شده و به اجرا گذاشته شود.

 

روزنامه آرمان ملی درمورد کشته شدن افراد ملکی در جنگ های افغانستان تبصره کرده و در این میان از نیروهای بین المللی و طالبان مسلح انتقاد کرده است.

روزنامه گفته است که شورای علمای افغانستان در دیدار با رئیس جمهور کرزی گفته است که جلو نیروهای بین المللی باید گرفته شود تا آنان دیگر افراد ملکی را نکشند.

اما مقاله نویس گفته است که طالبان مسلح نیز بار ها مردمان بی گناه ملکی را در این کشور به قتل رسانده اند.

روزنامه درمطلب دیگری درمورد خسارات ناشی از سیلابها در افغانستان تبصره کرده و ابعاد این خسارات را برجسته ساخته است.

روزنامه با گزارشی درمورد روند سیلابها در مناطقی از شمال و شرق افغانستان گزارشی را نیز درمورد خسارات سیلاب در کابل به نشر رسانده و گفته است که مردم به کمک های عاجل نیاز دارند.

 

روزنامه باختر درمورد فعالیت کمپنی های خصوصی امنیتی در افغانستان تبصره کرده و برخی از اظهارات رئیس جمهور کرزی را درمورد این کمپنی ها نیز منعکس ساخته است.

باختر گفته است که کمپنی های خصوصی امنیتی در افغانستان در جریان روز به راه گیری و دزدی می پردازند و به هنگام شب به تروریست مبدل می گردند.

روزنامه گفته است که اظهارات رئیس جمهور کرزی درمورد این کمپنی ها نشان می دهد که وی دیگر از دست این کمپنی ها به اصطلاح به پوز رسیده است.

روزنامه درمورد شیوه های مبارزه با فساد اداری در افغانستان و همچنان جلوگیری از گسترش این پدیده در ادارات دولتی سخن زده است.

روزنامه گفته است که راه های جلوگیری از فساد متعدد است، اما دادن امتیازات به مامورین دولتی و بلند بردن معاش آنان می تواند در این راستا کمک کند تا فساد اداری و رشوه ستانی در ادارات دولتی کاهش یابد.


August 8th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها